Ga direct naar de hoofdinhoud

Drie-eenheid? 3

Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus. Hij heeft Zich gegeven als een losprijs voor allen

1 Timotheüs 2:5-6 

Drie-eenheid 3

https://www.nederlandse-geloofsbelijdenis.nl/onderwerp/de-drie-eenheid-van-god

AJB52.

Ik begin bij de Nederlandse geloofsbelijdenis.

Eigenwijsheid is een slechte eigenschap. Daar zijn wij het allemaal over eens. Er is er maar een die terecht eigenwijs kan zijn, en dat is degene die alle wijsheid heeft. Nee, ik bedoel niet Donald Trump. Als ik aan hem denk, dan denk ik eerder aan zijn eigen dwaasheid dan aan wijsheid. Overigens, als het om mensen gaat, denk ik dat eigenwijsheid altijd eigendwaasheid is. Dit geldt dus ook voor mijzelf! Ook ik moet oppassen niet eigenwijs te zijn. Daarom stel ik correctie van mensen die mijn overwegingen hebben gelezen op prijs. Zij kunnen mij helpen niet eigenwijs te zijn. Daarbij is het van belang onder ogen te zien dat ik niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken. Ik ben slechts een naïeve Bijbellezer. Niet meer en niet minder. Mensen die mij kennen, weten ondertussen dat ik het moeilijk vind om te geloven in de leer van de Heilige Drie-eenheid. Om niet eigenwijs te zijn, zou ik er goed aan doen te rade te gaan bij hen die zeggen dat ze het weten. Vandaar mijn interesse in de Nederlandse geloofsbelijdenis die door veel christenen wordt onderschreven.      

Wat leert de Nederlandse geloofsbelijdenis?

 Artikel 8 Dat God enig is in Wezen en nochtans in drie Personen onderscheiden

Volgens deze waarheid en dit Woord Gods, zo geloven wij in een enigen God; 
Die een enig Wezen is, in Hetwelk zijn drie Personen, in der daad en waarheid en van eeuwigheid onderscheiden naar Hun onmededeelbare eigenschappen; namelijk de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. 

Dat God enig is in wezen.

AJB52

Dat betekent volgens mij dat er maar één God is. Er zijn geen andere goden Ik stem in met deze belijdenis, namelijk: er is maar één God. Vroeger geloofde men in vele goden. goden met vaak een beperkte macht, goden die niet zo goed met elkaar konden samenwerken . goden die soms strijd voerden tegen andere goden.    

 en nochtans in drie Personen onderscheiden.

Dit deel van deze zin kun je wat mij betreft op twee manieren lezen. Je kunt lezen dat er een God is die zichzelf op drie manieren aan ons voorstelt, namelijk als de Vader, maar op een ander moment als de Zoon en weer op een ander moment als de Heilige Geest. Daar zou ik

op zich geen moeite mee hebben. Zo is het immers ook in de praktijk van ons geloofsleven. Wij kunnen God ontmoeten door het Bijbelwoord, de Heilige Geest, via een preek, door de Zoon, en door dit alles ontmoeten wij de Vader. Daar is niks mis mee.  

Maar als u de nadruk legt op drie afzonderlijke personen, dan heb ik daar wel moeite mee. Ik heb zojuist een kerkdienst beluisterd waarbij de dominee het woord ‘drie-enig-God’ gebruikte, of God drie-enig. Dat is een term die we nergens in de Bijbel tegenkomen. Het gaat om zesenzestig Bijbelboeken en veertig Bijbelschrijvers, en niemand van hen heeft het over de drie-ene God.

Hoe komen we dan aan deze drie-eenheid? Die vraag is historisch te benaderen en ook theologisch. Deze twee benaderingen zijn natuurlijk niet van elkaar los te maken. Volgens mij begint de leer van de drie-eenheid ergens omstreeks het concilie van Nicea, waar het overigens niet ging om de drie-eenheid, maar om de twee-eenheid van de Vader en de Zoon. Tegenwoordig vindt de Rooms-katholieke kerk dat Maria ook hoort bij de Drie-eenheid. Hoe dat precies werkt, weet ik niet.   

De eerder genoemde website komt met verwijsteksten die het geloof in de drie-eenheid moeten onderbouwen. 

 Aangaande dan het eten der dingen, die den afgoden geofferd zijn, wij weten, dat een afgod niets is in de wereld, en dat er geen andere God is dan een. Want hoewel er ook zijn die goden genoemd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn), nochtans hebben wij maar een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en maar een Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.  1 Korinthe 8:4-6

Deze verwijstekst wordt onder andere aangevoerd bij: Volgens deze waarheid en dit Woord Gods,
zo geloven wij in een enige God; 

Merkwaardig, als ik dit lees, vraag ik mij af: ben ik nu gek of zijn jullie dat? Want wat lees ik hier? “Nochtans hebben wij maar een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem;” Er is dus maar een God, en dat is de Vader. Dus Hij die door onze Heer Jezus onze hemelse Vader wordt genoemd, Die is onze enige God? Is dat dan niet duidelijk? Naast die ene God is er ook nog iemand anders die genoemd wordt “een Heere, Jezus Christus,” Maar dat is niet dezelfde als God. Hij, Jezus, is onze Heer Wij aanbidden Hem, wij buigen voor Hem, maar Hij is niet onze God zoals de hemelse Vader God is.  

Openbaring 5:9.

 En zij zongen een nieuw lied en zeiden: U bent het waard om de boekrol te nemen en zijn zegels te openen, want U bent geslacht en hebt ons voor God gekocht met Uw bloed, uit elke stam, taal, volk en natie. 

Jezus heeft ons voor God gekocht. Hij heeft ons niet voor zichzelf gekocht, maar voor onze God.     

Tot  later.