3 Het geloof van Arius

Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus. Hij heeft Zich gegeven als een losprijs voor allen.

1 Timotheüs 2:5-6 HSV

De geloof van Arius

De geloof van Arius

Deuteronomium 6:4.

SV Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!

HSV  Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!

NBV Luister, Israël: De HEER, onze God is de enige!

AJB Wat lezen wij? Het is niet uitgesloten dat wij lezen dat de Drie-eenheid God één is. Zo lezen we namelijk vaak. Dat gebeurt niet alleen als we in de Bijbel lezen, maar steeds als we iets lezen. Dan hebben we de neiging om wat wij lezen te filteren door het filter van wat wij in ons geheugen hebben opgeslagen. We zijn als het ware voorgeprogrammeerd. We lezen met een zeker automatisme en geven zo een invulling aan wat wij lezen. Dat geldt natuurlijk ook voor mij. Maar dat is wel iets waar we op bedacht moeten zijn. Ik neem mijzelf als voorbeeld, ten opzichte van de leer van de uitverkiezing. In sommige theologieën kom je deze leer tegen en in andere niet. Ik ben opgevoed met de slogan: “Waar een wil is, is een weg.” Het idee dat je alleen tot Jezus kunt komen als God de Vader ons naar hem toe trekt, was voor mij onbegrijpelijk. Toch zegt Jezus zelf het volgende:

Johannes 44:6.

“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt.” Velen lezen hier overheen zonder er consequenties aan te verbinden.

Nu terug naar Deuteronomium 6:4.

Wat lezen we daar echt?

In de Leidsche vertaling lees ik: “Hoor Israël, Jahwe, onze god Jahwe is enig!” Ja, sorry, ze schrijven God met een kleine letter. Maar het gebruik van de naam Jahwe vind ik wel mooi.

Wat zegt deze tekst nu over de Drie-eenheid? Volgens Arius en volgens mij zegt deze tekst niets over de Drie-eenheid. Toch zou dit Bijbelvers en/of dit Bijbelgedeelte bij uitstek een kans zijn geweest om aan Israël en via Israël ook aan ons uit te leggen dat God een eenheid is die bestaat uit drie personen. Het probleem met de leer van de Drie-eenheid is dat er nergens in de heilige schrift een passage te vinden is waar ons wordt uitgelegd dat God Drie-enig is.

Schrik nu niet van deze opmerking, want elke theoloog zal hiermee instemmen. De leer van de Heilige Drie-eenheid is niet Bijbels, maar theologisch. Dat wil zeggen dat we hier te maken hebben met een theologische conclusie. En die conclusie komt hierop neer: als er maar één God is en als er naast de Hemelse Vader ook nog De Zoon, onze Heer Jezus Christus, God wordt genoemd en als we vervolgens ook de Heilige Geest van God, God noemen, dan hebben wij er al drie en dus moet onze ene God wel bestaan uit drie personen. Logisch toch?

 

Ja, inderdaad, onze menselijke logica redeneert zo. Maar mag ik wel een stukje menselijke logica toevoegen aan Gods heilige waarheid? Ik denk het niet. Gods Woord is Gods Woord! En als wij menen dat we daar met ons menselijk intellect iets aan kunnen toevoegen en een betere uitleg kunnen geven dan het onderwijs van Gods profeten of van de apostelen van Jezus, dan wel van Jezus zelf, dan vergissen wij ons zeer.       

SV Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!

HSV  Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!

NBV Luister, Israël: De HEER, onze God is de enige!

AJB Wat lezen wij? Het is niet uitgesloten dat wij lezen dat de Drie-eenheid God één is. Zo lezen we namelijk vaak. Dat gebeurt niet alleen als we in de Bijbel lezen, maar steeds als we iets lezen. Dan hebben we de neiging om wat wij lezen te filteren door het filter van wat wij in ons geheugen hebben opgeslagen. We zijn als het ware voorgeprogrammeerd. We lezen met een zeker automatisme en geven zo een invulling aan wat wij lezen. Dat geldt natuurlijk ook voor mij. Maar dat is wel iets waar we op bedacht moeten zijn. Ik neem mijzelf als voorbeeld, ten opzichte van de leer van de uitverkiezing. In sommige theologieën kom je deze leer tegen en in andere niet. Ik ben opgevoed met de slogan: “Waar een wil is, is een weg.” Het idee dat je alleen tot Jezus kunt komen als God de Vader ons naar hem toe trekt, was voor mij onbegrijpelijk. Toch zegt Jezus zelf het volgende:

Johannes 44:6.

“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt.” Velen lezen hier overheen zonder er consequenties aan te verbinden.

Nu terug naar Deuteronomium 6:4.

Wat lezen we daar echt?

In de Leidsche vertaling lees ik: “Hoor Israël, Jahwe, onze god Jahwe is enig!” Ja, sorry, ze schrijven God met een kleine letter. Maar het gebruik van de naam Jahwe vind ik wel mooi.

Wat zegt deze tekst nu over de Drie-eenheid? Volgens Arius en volgens mij zegt deze tekst niets over de Drie-eenheid. Toch zou dit Bijbelvers en/of dit Bijbelgedeelte bij uitstek een kans zijn geweest om aan Israël en via Israël ook aan ons uit te leggen dat God een eenheid is die bestaat uit drie personen. Het probleem met de leer van de Drie-eenheid is dat er nergens in de heilige schrift een passage te vinden is waar ons wordt uitgelegd dat God Drie-enig is.

Schrik nu niet van deze opmerking, want elke theoloog zal hiermee instemmen. De leer van de Heilige Drie-eenheid is niet Bijbels, maar theologisch. Dat wil zeggen dat we hier te maken hebben met een theologische conclusie. En die conclusie komt hierop neer: als er maar één God is en als er naast de Hemelse Vader ook nog De Zoon, onze Heer Jezus Christus, God wordt genoemd en als we vervolgens ook de Heilige Geest van God, God noemen, dan hebben wij er al drie en dus moet onze ene God wel bestaan uit drie personen. Logisch toch?

Ja, inderdaad, onze menselijke logica redeneert zo. Maar mag ik wel een stukje menselijke logica toevoegen aan Gods heilige waarheid? Ik denk het niet. Gods Woord is Gods Woord! En als wij menen dat we daar met ons menselijk intellect iets aan kunnen toevoegen en een betere uitleg kunnen geven dan het onderwijs van Gods profeten of van de apostelen van Jezus, dan wel van Jezus zelf, dan vergissen wij ons zeer.